KAKO SE MOŽETE ZAŠTITITI?

Neprekidno se radi na poboljšanju internetske sigurnosti. No to je tek dio cjeline jer postoji niz stvari koje možete i sami poduzeti kako biste se zaštitili. Pročitajte naše savjete o tome kako se zaštititi od prijevara i zapamtite: vaša vas banka nikada neće nazvati telefonom i zatražiti od vas vašu lozinku, PIN ili kôd za autorizaciju transakcije (MAC).

 

Uvijek provjerite

    • Budite oprezni ako vas nazove netko nepoznat, bez obzira na to tko kažu da su. Prevaranti će vam često reći da zovu iz banke ili policije, a zatim vas nagovoriti da svoj novac prebacite na lažni račun ili da im predate kartice s pripadajućim PINovima.
    • Nazove li vas netko i zatraži od vas vaše osobne podatke, prekinite poziv. Zatim nazovite kompaniju na broj telefona koji ste našli na njihovoj službenoj internetskoj stranici (ili na jednom od bankovnih izvoda ili računa). Uvijek provjerite je li poziv zaista prekinut tako što ćete najprije nazvati nekoga poznatog, a tek onda kompaniju. Ili poziv obavite s drugoga telefona.
    • Uvijek provjerite je li neka stranica zaštićena prije unošenja bilo kakvih podataka o računu ili kreditnoj kartici. Potražite \'https\' na početku adrese internetske stranice te sličicu neotključanog lokota pored trake za adresu. Klikom na lokot provjerite odnosi li se navedena adresa internetske stranice na organizaciju (banku, internetsku trgovinu) kojoj želite dostaviti podatke.
    • Pazite da nitko ne može čuti ili vidjeti vaše povjerljive podatke dok plaćate u trgovini, bilo putem interneta ili telefona. Nakon toga provjerite bankovni izvod i smjesta obavijestite banku ako ugledate nešto sumnjivo. Više o različitim financijskim prijevarama pročitajte ovdje kako biste se uspješno zaštitili.

 

Ne dijelite

    • Nikada ne ostavljajte svoje osobne ili sigurnosne podatke na stranici do koje ste došli zahvaljujući poveznici (linku) u e-poruci. Vaša banka vam nikada neće poslati e-poruku s poveznicom na stranicu Internetskoga bankarstva.
    • Ne otkrivajte lozinke, PIN-ove ilikôdove za autorizaciju transakcije (MACove) nekome tko vas je kontaktirao. Ako vas pozivatelj traži te podatke, prekinite poziv.
    • Nikada ne unosite PIN putem telefona – na taj ih način nećete sakriti od pozivatelja.
    • Nikada ne otkrivajte povjerljive informacije putem e-pošte.
    • Čuvajte svoje povjerljive podatke (korisničko ime, lozinka ili broj kartice) na sigurnom mjestu jer se podaci spremljeni na računalu špijuniranjem mogu saznati.

 

Budite oprezni

    • Pažljivo postupajte s klikanjem na poveznice (linkove) ili preuzimanjem privitaka iz neočekivanih e-poruka ili tekstualnih poruka. Svu sumnjivu e-poštu koju je navodno poslala vaša banka proslijedite vašoj banci, a zatim je izbrišite.
    • Redovito ažurirajte sigurnosna rješenja i operativni sustav te skenirajte računalo. Uz to, aktivirajte vatrozid kako biste se zaštitili od neovlaštene komunikacije.
    • Redovito održavajte računalo. Ako je vaše računalo zaraženo ili sumnjate da je zaraženo, slijedite postupke opisane na stranici http://www.antibot.hr/ocisti. Koristite isključivo redovno servisirana računala – operativan sustav i internetski preglednik mora biti redovito ažuriran s posljednjim zakrpama proizvođača. Aktivirajte automatsko ažuriranje i uključite phishing filtar u internetskom pregledniku.
    • Pobrinite se da računalo koristi i održava isključivo osoba kojoj vjerujete. Nikada ne pristupajte Internet bankarstvu s računala kojemu pristup ima veći broj osoba.
    • Aplikacije, datoteke i programe preuzimajte isključivo iz pouzdanih izvora, kao što su službene stranice ili trgovine aplikacijama.
    • Želite li se logirati u Internet bankarstvo, upišite adresu u preglednik ili usluzi pristupite putem službene mobilne aplikacije vaše banke.
    • Pažljivo postupajte u slučaju neočekivanih poziva. Banke i policija vas nikada neće kontaktirati i zatražiti od vas da dajete ikome svoje kartice ili novac, prebacujete novac na druge račune ili kupujete skupe proizvode.
    • Ne unosite detalje o transakciji u token ako ne mislite izvršiti tu uplatu.
    • Nikada ne zapisujte sigurnosne podatke ili lozinke na način da bi ih netko mogao prepoznati.
    • Smjesta nazovite banku ako su vaša kartica, PIN ili neki drugi povjerljivi podaci kompromitirani.
    • Redovito se informirajte o potencijalnim prijetnjama na Anti-Botnet Nacionalnom centru podrške (http://www.antibot.hr/).

 

Zaštitite svoj identitet

    • Ograničite količinu osobnih podataka koji su javno dostupni na društvenim mrežama. Kradljivci identiteta prikupljaju informacije dio po dio dok ne izgrade profil svoje žrtve. Dozvolite li ljudima pristup podacima kao što su datum rođenja, broj telefona, adresa i podaci o obitelji, oni bi to mogli iskoristiti za krađu vašeg identiteta. Više o sigurnosti na društvenim mrežama pročitajte ovdje.
    • Smislite snažne i jedinstvene lozinke. Dok smišljate lozinke za različite stranice svakako pazite da budu jedinstvene kako ih netko ne bi mogao pogoditi tako lako. Nemojte koristiti uobičajene riječi i izraze. Kad god je to moguće, koristite kombinaciju slova i brojki.
    • Pripazite na phishing i prijevare s e-porukama. Budite oprezni primite li e-poruke u kojima od vas traže osobne podatke te podatke vezane za logiranje u Internet bankarstvo, posebice ako vam se prijeti zamrzavanjem ili ograničavanjem pristupa vašem računu. Banka vam nikada neće poslati e-poruku u kojoj od vas traži da potvrdite svoje podatke. Više o phishingu pročitajte ovdje.

U nastavku se detaljnije informirajte o:

            Sigurnosti računala i internetskog bankarstva

            Sigurnosti mobilnoga bankarstva

            Sigurnoj uporabi kartica

            Sigurnosti na društvenim mrežama